Døden i islam

Døden kommer til alle

Vi ved ikke meget om, hvordan vores liv vil blive, men vi ved med sikkerhed, at vi en dag vil dø. Døden er en naturlig del af livet, og noget, som ingen kommer ud. For ikke-troende død kan synes at være en sidste ende, en brat punktum for livet. Uanset hvem et øjeblik siden måske smilede, lo og snakkede, eller i det mindste åndede og var til stede, i det næste øjeblik væk. Kun kroppen er tilbage, og den person, ikke længere eksisterer. For muslimer betyder ikke død ende. Tværtimod ser vi døden som en overgang fra en begrænset og midlertidig eksistens til et andet liv i evigheden.

Islam lærer os, at mennesket vil opstå på dommens dag at stå anklaget for sit liv på jorden. Ligesom fosteret i moderens mave er ikke i stand til at forestille sig verden at blive født ind, er det umuligt for os at forestille sig, at der findes efter vores jordiske liv. Intet menneske er vendt tilbage fra de døde og fortalte, hvordan livet manifesterer sig i det hinsides, men som muslimer tror vi Koranen fortæller os:

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِوَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ

“Hver mand vil smage døden. På Dommedag vil du modtage fuld betaling. Den, der bliver væk fra ilden og optaget til Paradis, har han vundet sejr! Hvad er andet end en svigagtig glæde dødelighed “(Imran hus 3: 185)!

وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ الله كِتَابًا مُّؤَجَّلاً وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ

“Intet menneske dør uden Allah vil, og når den tid kommer. Den, der ønsker belønningen, skal vi give ham det. Den, der vil have det Herefter belønning, skal vi give ham det. Vi belønner den taknemmelige “(Imran hus 3: 145).

For muslimer, dette liv således først og fremmest en forberedelse til det næste liv. Derfor fejrer vi Allah i vores sidste øjeblikke, og derfor ønsker vi vores sidste ord skal være Shahada – trosbekendelse.

 

Ved dødsleje

Sommetider døden kommer pludseligt og uventet, men ofte må vi forholde os til, for hvilken der er hjælp til, eller blot, at livet slutter efter en lang alderdom. Når nogen er ved at gå væk på denne måde vil de pårørende samles på hans sygeleje for at vise deres medfølelse. Den snart at dø, du behøver at vide betryggende og omsorgsfulde og håber Allah barmhjertighed i dette liv og det næste.

Tålmodighed og engagement er vigtige både for døende og de efterladte, og ingen bør have til at ligge alene i sine sidste øjeblikke. Når amiliemedlemmer og nære venner samles på hvem måske snart gå væk, erindringen om Allah og Hans Profet ved at recitere Shahada – trosbekendelse: Ashhadu an-la ilaha illa llah, wa-ashhadu anna Mohammadan rasulu llah – Jeg vidner om, at der er ingen guddom end Allah, og jeg bevidner, at Muhammad er Allahs Sendebud. Hvis de døende udtrykker ønsker og er i stand til at gøre det, han eller hun får hjælp til at vende i bøn retning (qibla, mod Mekka) og endda recitere trosbekendelsen. Det er sunna (dvs. normative praksis), at døende er på højre side vender Mekka, og at man reciterer Koranen acid 36 Ya Sin. Det er vigtigt at tilskynde den døende til at bede Allah om tilgivelse og en smertefri død, men man skal ikke node ham eller hende til at recitere selv.

Efter døden er indtruffet, siger de: Inna li-wa inna llahi ilayhi rajiun – “Allah vi tilhører, og til Ham skal vi vende tilbage” (al-Baqara, 2: 156). De døde øjne Luk forsigtigt og kæbe bringes sammen. Hvis man ikke kan begynde vask ceremoni med det samme, skal man sørge for at der allerede fjerne ringe og andre smykker. De døde vil ligge på ryggen og hovedet drejes, så ansigtet “se” den højre skulder i retning af Mekka. Kroppen er dækket med en ren ark i forventning om yderligere grooming.

 

Ghusl al-mayyit – vask ceremoni

Vores døde har ret til at blive passet sin sidste rejse, det kommer gamle og unge, mænd og kvinder, ja selv et spædbarn, der kun har boet i et par minutter eller sekunder.

Når nogen dør, bliver hele kroppen vaskes, de døde skal indpakkes, og det bør holdes bøn. Dette ritual er fard kifaya – en kollektiv forpligtelse det muslimske samfund. Det betyder, at hvis en person vasker de døde, så er en pligt gjort, men ingen af dem gør, så er alle skyldige i en forsømmelse.

Primært er det at vaske de døde en pligt for den næste, dvs. familie og nære venner. Det afdøde nærmest, som er ansvarlig for vask ceremoni udført på den rigtige måde. Det betyder, at en af de nærmeste til hensigt at udføre vasken på den rigtige måde, og bekræft denne hensigt ved at nævne navnet på den afdøde. Det er naturligt, at tre til fire personer udfører den rituelle vask. Kun de, der udfører vasken bør være til stede i rummet.

Det anbefales, at de, der har været med vask ceremoni rensning udføre ghusl bagefter, dvs. fuld organ vask.

Den generelle regel er, at hvis den døde, skal han vaskes kun af mænd, og hvis den afdøde er en kvinde, skal hun vaskes kun af kvinder. Når det kommer til børn, der endnu ikke har nået puberteten, er det tilladt for begge køn til at udføre vask ceremoni.

Hjælpere fra begravelse hjælper til praktisk, og det er derfor ikke nødvendigt, at deltagere fra den afdøde familie har detaljeret viden om, hvordan vasken tager. Vi vil stadig gå igennem ritualet her:

Den dødes kropp bør vaskes på et underlag hvor det kan brukes vann og såpe. Det finnes vaskerom for dette formålet på de større sykehusene. Man bruker kluter fordi man ikke skal berøre kroppens intime deler med bare hendene, og av hygieniske grunner bør man også bruke engangshansker.

Vaskeren udtrykker sin hensigt med at nævne navnet på den afdøde og sige Bismillahi r-Rahmani r-Rahim (på Allah, den Barmhjertige, Forbarmerens navn). De døde er indgivet eller bænk. Mens nogle af dem, der bistår holde en klud over kroppen fra hals til ankler, fjernede hendes tøj. Smykker bør enhver kateter og lignende ikke følge på. De private dele af kroppen (fra navlen til knæene) bør altid være dækket, og det skal sikres under hele vask ceremoni.

Grooming begynder med, der skyller væk alle urenheder med sæbe, shampoo og lunkent vand. De døde hoved og overkrop løftet forsigtigt, så vaskevandet og udskilles væske fra kroppen kan dryppe af. Derefter trykkes den afdøde mave let og omhyggeligt, så eventuel resterende indhold i tarm og blære kommer ud. Hele kroppen skal vaskes med sæbe og vand, og den private kropsdele vaskes endelig.

Herefter vaskes den døde til wudu – rituel afvaskning, men uden at indføre vand i næse og mund. Wudu sker i følgende rækkefølge:

Munden skylles med bomuld eller gaze tre gange eller mere. Næsebor oprenset på samme måde.

  • Vask hænder tre gange.
  • Fladen vaskes tre gange.
  • Første til højre og derefter til venstre underarm vaskes og endda albuerne.
  • Vand strøget hår fra panden baglæns.
  • Endelig vaske dine fødder til anklerne, først højre og derefter til venstre.

Efter Wudu udført af rensning, hvor hele kroppen vaskes. Af oprensning gøres således:

Hår og hovedbund vask. Sammenfletter løsnes så håret kan vaskes ordentligt.

  • Højre side af kroppen vaskes først, derefter starter. De døde vendes forsigtigt underveis.
  • Vaskningen bør fortrinsvis gentages tre gange. Hvis man ønsker at vaske flere gange end dette udgør et ulige antal gange (fem, syv etc.) tilsammen.
  • Under den sidste vask bør tilføje kamfer eller anden parfume til vandet. Det er almindeligt at bruge både kamfer og sandeltræ på den døde krop, både fordi den er sterilisering og fordi det lugter godt.

Når kroppen er færdig vasket, skal det foldes korrekt tør med rene håndklæder. Man kunne bruge hårtørrer på lange og tykke hår. Derefter dækkede de døde med en ren ark.

 

 Takfin – omsvøping

Båren med de døde rullet indtil en tilsvarende bænk hvor svøber er garneret i orden, og omhyggeligt løftes over. At Swaddling døde brugte rene hvide klude uden sømme eller oplægning. Stoffet skal være i god stand, og det skal være helt og ren, men det behøver ikke at være nye, og det bør ikke være bemærkelsesværdigt dyre og store. Det er fælles svøber er hvide. Derudover til tøyremser associere med.

På bænken eller i kisten har placeret en lang tøyremse tværs, vil det blive brugt til at binde det færdig indpakket krop. Oven dette tilføjes største stykke klæde, som bør være to og en halv til tre meter lang og knap to meter bred. Derefter følger en lidt mindre stykke og toppen er “skjorte”, som kommer tættest på kroppen og dæksel, både for og bag, fra skuldrene ned til knæene. For kvinder man bruger en anden to farveprøver af hår og torso.

I “shirt” er de udskårne huller til hovedet, og træet forsigtigt over når de døde løftes op på bænken eller i kisten. Så arrangerer de to ekstra stykker, der dækker håret og brystet område, hvis det er en kvinde, der indpakket. De to store problemer være tæt på kroppen fra højre til venstre, og er bundet fast omkring midten af ​​kroppen med tøyremsen. Tor de 2nd strips bruges til at forbinde den første hovedenden, og endelig foden.

Når de døde er nu færdig vasket og indhyllet bør salat al-janaza – begravelse bønner og begravelsen finder sted så hurtigt som muligt.

 

 Salat al-janaza – begravelse bønner

Profeten Muhammad, fred og velsignelse være med ham, understregede betydningen af at deltage i begravelsen: “En muslim har fem opgaver til et andet: at besvare en hilsen, for at besøge de syge, til at deltage i begravelsen, for at modtage en invitation og bede for hvem nyser. “[1]

Salat al-janaza er den ceremonielle bøn for de døde – spædbørn eller gamle mand, mand eller kvinde. Man priser Allah og bede sin tilgivelse og velsignelse for den afdøde i særdeleshed, men også for alle muslimer levende døde. Som muslim, bør man ikke tøve med at deltage i bøn, uanset om man vidste den afdøde eller ikke. Salat al-janaza diskuteret i islam som fard kifaya, dvs. et kollektivt ansvar. Salat al-janaza kan holdes på kirkegården, moské eller bederum, eller et andet sted.

Bøn starter uden forudgående bøn kald. Når de deltager i salat al-janaza anvender de samme krav til rituel renhed, at den almindelige regel om bøn og bøn udført i retningen Qibla (Mekka). Hele bøn udført stående, uden bøjninger i en ret vinkel fremad i ruku eller knæle med panden mod jorden i sujud. Ritualet består af fire sekvenser hver indledes med takbir – Allahu akbar siger. Den eneste ubeskrivelige, er takbir og taslim – siger as-salamu alaykum. Ud over denne ene læser roligt. Hænderne hævet til ørerne kun ved første takbir.

De døde er placeret forrest i rummet, og imamen står lige bag kisten. Montering danner regelmæssige rækker skulder ved skulder med armene foldet over brystet, som i fælles bøn. En konkurrent, der kommer for sent, kan deltage i bøn ved at sige Allahu akbar, uanset hvor langt du er kommet i ceremonien, men helst ikke senere end ved indledningen af ​​tredje takbir, som indfører den vigtigste bøn for de døde.

Første takbir
Lederen af ​​bøn, løft dine hænder til dine ører og siger: Allahu akbar. De tilstedeværende løft dine hænder til dine ører og gentager: Allahu akbar. Allah roste stilhed:

سُبۡحَانَکَ اللّٰھُمَّ وَ بِحَمۡدِکَ وَ تَبَارَکَ اسۡمُکَ وَ تَعَالٰی جَدُّکَ وَ جَلَّ ثَنَآءُکَ وَ لَآ اِلٰہَ غَیۡرُکَ

Subhana llahumma wa-bi-hamdika wa-tabaraka smuka wa-taala jadduka wa-jalla thanauka wa-la ilaha ghayruk.

“Al ære er at du, Allah! Vi prise dig, og dit navn er velsignet. Du er ophøjet, og din ros er forunderlige. Der er ingen guddom undtagen dig. ”

De, der følger Shafi lovskolen læser derefter sure al-Fatiha i stilhed:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيۡنَؕ الرَّحْمَنِ الرَّحِيۡمِؕ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِؕ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيۡنُؕ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيۡمَؕ صِرَاطَ الَّذِيۡنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوۡبِ عَلَيْهِمْ وَلَاالضَّآلِّيۡنَ ۔﴿ آمین﴾

Bi-smi llahi r-rahmani r-rahim, al-hamdu li-llahi rabbi l-alamin, ar-rahmani r-rahim, maliki yawmi d-din, iyyaka nabudu wa-iyyaka nastain, ihdina s-sirata l-mustaqim, sirata lladhina anamta alayhim, ghayri l-maghdubi alayhim wa-la d-dallin

“I Allah, den Barmhjertige, Forbarmerens navn. Priset være Allah, verdenernes Herre, han Den Mest Barmhjertige, Den Mest Barmhjertige, Han, Herren of Judgment. Du vi tilbeder vi bede om hjælp. Led os på den rette vej! Deres måde, som du har forberedt glæde, ikke deres, som har vakt Deres vrede, eller som har valgt den falske vej. ”

Andre takbir
Bøn for profeten Muhammed:

اَللّٰھُمَّ صَلِّ عَلٰی  مُحَمَّدٍ وَّ عَلٰٓی اٰلِ  مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیۡتَ عَلٰی اِبۡرَاھِیۡمَ وَ عَلٰٓی اٰلِ  اِبۡرَاھِیۡمَ اِنَّکَ حَمِیۡدٌ مَّجِیۡدٌ ؕ اَللّٰھُمَّ بَارِکۡ عَلٰی  مُحَمَّدٍ وَّ عَلٰٓی اٰلِ  مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکۡتَ عَلٰی  اِبۡرَاھِیۡمَ وَ عَلٰٓی اٰلِ  اِبۡرَاھِیۡمَ  اِنَّکَ  حَمِیۡدٌ مَّجِیۡدٌؕؕ

Allahumma salli ala Muhammadin wa ala ali Muhammad, ka-ma sallayta ala Ibrahima wa-ala ali Ibrahim. Allahumma barik ala Muhammadin wa-ala ali Muhammad, ka-ma barakta ala Ibrahima wa-ala ali Ibrhim. Fil-alamin, innaka hamidum majid.

“Oh Allah! Bevar Muhammad og hans familie, så du holdt Ibrahim og hans familie. O Allah, velsign Muhammmad og hans familie, som du velsignede Ibrahim og hans familie. Sandelig, over hele verden er roser Du Majestæt. ”

Tredje takbir
Bøn om tilgivelse for levende og døde rettet til Allah:

اَللّٰھُمَّ اغۡفِرۡ لِحَیِّنَا وَ مَیِّتِنَا وَ شَاھِدِنَا وَ غَآئِبِنَا وَ صَغِیۡرِنَا وَ کَبِیۡرِنَا وَ ذَکَرِنَا وَ اُنۡثٰنَا اَللّٰھُمَّ مَنۡ اَحۡیَیۡتَہٗ مِنَّا فَاَحۡیِہٖ عَلَی الۡاِسۡلَامِ وَ مَنۡ تَوَفَّیۡتَہٗ مِنَّا فَتَوَفَّہٗ عَلَی الۡاِیۡمَانِ

Allahumma ghfir li-hayyina wa-mayyitina wa-shahidina wa-ghaibina wa-saghirina wa-kabeerina wa-dhakarina wa-unthana. Allahumma man ahyaytahu minna fa-ahyihi ala l-islami wa-man tawaffaytahu minna fa-tawaffahu ala l-iman.

“Allah! Tilgiv vores levende og vore døde; dem af os, der er til stede, og dem fraværende; vores unge og de gamle; vores mænd og kvinder. Allah! Han blandt os Du har givet liv, hjælpe ham til at leve af islam. Og han, som du har lov til at dø, så lad ham dø i en tilstand af tro. “[2]

Fjerde takbir
Efter bønnen om tilgivelse følger den fjerde takbir. Ifølge Shafi skole læser også en individuel valgt, individuel bøn for de døde.

Bøn slutter med taslim:

اَلسَّلَامُ عَلَیۡکُمۡ وَرَحۡمَةُ اللّٰہﹺ

As-salamu alaykum wa-rahmatu llah.

“Fred være med dig og Allahs nåde.”

Man vender hovedet og sænker sit blik til højre skulder og hilser, mens nederste højre arm. Så hilse en til venstre skulder på samme måde.[3]

Bøn for børn
I modsætning til voksne ikke børn til ansvar for, hvad de har gjort forkert, og vi derfor ikke bede om tilgivelse for dem. Efter den fjerde takbir, kan man sige denne bøn for de døde dreng:

اَللّٰھُمَّ اجۡعَلۡہُ  لَنَا فَرَطًا وَّ اجۡعَلۡہُ  لَنَا اَجۡرًا وَّ ذُخۡرًا وَّ اجۡعَلۡہُ  لَنَا شافِعاً   وَّ مُشَفَّعاً

Allahumma jalhu la-na faratan wa-jalhu la-na ajran wa-dhukhran wa-jalhu la-na shafian wa-mushaffa

“Allah! Gør ham til en forløber for os, og gør ham en belønning og en påmindelse for os. Lad ham tale for os og acceptere hans forbøn! ”

For en død pige kan sige denne bøn:

اَللّٰھُمَّ اجۡعَلھَا لَنَا فَرَطًا  وَّ اجۡعَلۡھَا لَنَا اَجرًا وَّ ذُخۡرًا وَّاجۡعَلۡھَا لَنَا شافِعَةً  وَّ مُشَفَّعَةً

Allahumma jalha la-na faratan wa-jalha la-na ajran wa-dhukhran wa-jalha la-na shafiatan wa-mushaffah

“Allah! Gør hende en forløber for os, og gør hende til en belønning og en påmindelse for os. Lad hende forbøn for os, og acceptere hendes forbøn! ”

Efter bønnen er almindeligt at læse al-Fatiha én gang og læse mange godt sure 112
al-Ikhlas tre gange:

قُلْ ہُوَ اللہُ  اَحَدٌ اَللہُ  الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ  وَ لَمْ یُوۡلَدْ وَ لَمْ یَکُنۡ لَّہٗ  کُفُوًا اَحَدٌ

“Sig: Han er Allah, den eneste ene. Allah, i sig selv tilstrækkelig! Han avler ikke, ej heller er han født. ! Ingen er Hans lige “(Al-Ikhlas, 112: 1-4)

 

Båren følges til grav

Når en begravelse procession vedtaget af bier af en Jøde, profeten Muhammad selv, fred og velsignelser være med ham. På denne måde klart han gjorde, at vi skal vise respekt for de døde, uanset om de var muslimer eller ej.

At følge de døde til graven og deltage i den religiøse ceremoni betragtes som pligt muslimer til andre muslimer, ligesom pligten til at besøge nogen, der er syg. «Den deltager i janaza indtil den er afsluttet, tjener en qirat og hvem forbliver indtil begravelsen vil tjene to qirat. Spørgsmål besvaret profet: »Qirat er en belønning svarende til et kæmpe bjerg».[4]

I en anden hadith hedder: «Hvem er til stede ved den muslimske begravelse, i tro og håb om at blive belønnet i det hinsidige, som spørger begravelse bønner og er til stede, indtil de døde er begravet, vil få en belønning to mål, hver af dem så stor som Uhud. Den, der spørger begravelse bønner, men forlade stedet, før de døde er begravet, få en sådan foranstaltning.»[5]

Det anbefales, at dem, der følger båren på bagsiden, på højre eller på venstre side af dem, der udfører de døde. Alle bør gå stille og roligt og undgå skub eller puf andre.

 

 Dafn – begravelse

Princippet om, at begravelsen skulle finde sted så hurtigt som muligt praktiseres i muslimske lande, og det er almindeligt, at begravelsen finder sted samme dag som død, eller dagen efter. I de europæiske lande skal være forberedt, at tingene tager længere tid. Men alligevel, en lokal begravelse i Norge normalt være afsluttet betydeligt hurtigere end hvis det er et spørgsmål om at transportere kisten med den døde i udlandet. Under norsk lovgivning, er alle døde begravet i en kiste. Det er forbudt ved islamisk lov at kremere en muslim.

Det ligger ved de enkelte celler til muslimske grave i nogle norske kirkegårde. For eksempel skal den muslimske gravplads adskilt med en plantet hæk. Vores døde lagt i retning af Mekka, som i Norge betyder sydøstlig retning. De døde hviler på højre side, der vender mod Mekka.

Kun mænd kan deltage i selve begravelse. Normalt er der medlemmer af afdødes nærmeste familie, der sænker kisten ned i graven.

Fra hadith vi ved, at profeten Muhammed, fred og velsignelse være med ham, sagde disse ord, når de døde blev sænket ned i graven:

Bi-smillahi wa-bi-llahi ala millati rasul illah

«I Allahs navn og med Allah, i overensstemmelse med den tradition for Allahs sendebud»

Jordpåkastelsen starter fra hoved side, og alle kan være med til at fylde pit.
Ved jordpåkastelse første gang kan man recitere:

مِنْہَا خَلَقْنٰکُمْ

Min-ha khalaqnakum

«Jordens Vi skabte dig»

 

Ved jordpåkastelse anden gang kan recitere:

 

وَ فِیۡہَا نُعِیۡدُکُمْ

wa fi-ha nuidukum

«og det vil vi vende tilbage til dig»

 

Ved jordpåkastelse tredje gang, man kan recitere:

وَ مِنْہَا نُخْرِجُکُمْ تَارَۃً  اُخْرٰی

wa-min-ha nukhrijukum taratan ukhra

«og fra det vi vil lade dig stå op igen»

Derefter fyldte graven med jord. De døde er gået bort fra denne verden, men det er naturligt at stå lidt og tror, at vi alle bør på samme måde. Da profeten, fred og velsignelser være med ham, gik fra en begravelse, ville han stoppe ved graven og siger: «Bed om tilgivelse for deres bror, og om styrke, for nu er han i tvivl.»[6]

Ved begravelser i muslimske lande, vil man gerne lægge et stykke træ planker over den døde lest jorden vil falde direkte på kroppen ved jordpåkastelse. Når de døde er lagt i en kiste, er dette ikke nødvendigt. De norske regler tillader heller ikke, at det vil blive placeret som helst materiale i graven, der ikke vil gå i opløsning i et par år.

Der er forskellige traditioner for at markere gravpladser, for eksempel med en lille forhøjning, en sten eller support. Uanset være en muslimsk begravelse fremstå som ydmyg og enkel og for at undgå at forherlige den afdøde med prangende monumenter.

Profeten Muhammad, fred og velsignelse være med ham, har tilskyndet os til at besøge grave vore døde. Når han gik forbi nogle grave i Medina, vendte han sig til dem og sagde: «Fred være med jer, I alvorlige beboere. Må Allah tilgive os og dig. Du har gået videre og vi går efter.»[7]

Når du er på en begravelse, må man ikke træde over gravene, sidde på dem eller læne mod gravstenen. Man skal ikke spørge bøn tjeneste inde i graven området, og det er forbudt at bede med alvorlig bøn retning.

 

 Bagefter

For at begræde de døde er tilladt i islam. Den sorg af at have mistet en, du elsker er naturligt, og derfor er det helt normalt at græde. Som muslimer, må vi også acceptere Allahs forsyn og hans magt og vilje er bag alt, selv når katastrofen rammer.

Profeten, fred og velsignelser være med ham, kom en gang forbi en kvinde sidder på en grav og græde. Han sagde til hende: «Frygt Allah, og holde ud.» Hun svarede: «Lad mig være! Du har ikke gået igennem, hvad jeg har været igennem, og du ikke kender min ulykke.» Da hun hørte, at det var profeten, som havde talt med hende, hun gik til hans dør, hvor hun fandt ingen dørvogter. Så sagde hun til ham: «Jeg kunne ikke genkende dig.» Han svarede hende: “Det er bedre at klare modgang med udholdenhed.»[8]

Når du mister en, du elsker, kan man føle både tvivl og vrede, men det er ikke rigtigt at lade disse følelser får frit udløb, enten i ord eller demonstrative udtryk. Højt stønnen og råben, forbandelser, slag på brystet og kinden, nedrivning hår eller tøj, knusning ting eller skrabe ansigtet er forbudt. Blandt nogle er der tradition for at lade sit skæg vokse til at udtrykke sorg. Nogle kjole i sort eller transporterer sort slips. Ingen af ​​disse ting har rod i islamisk lære.

Det er en muslimsk pligt at tilbyde medfølelse og vise medfølelse og bekymring for de efterladte. Det gør livet lettere i den sorg, der har mistet nogen, og samtidig bidrager til at styrke det muslimske samfund.

Medfølelse kan give til de pårørende før, under og efter begravelsen. Det er også helt acceptabelt at gøre det senere, hvis du ikke havde kendskab til dødsfaldet, eller man var væk.

Det er god praksis at trække lidt fra de pårørende efter at have medfølelse dem, så de kan få tid til sig selv. Det er også sunna for muslimer, at venner, bekendte og naboer til den afdøde familie forbereder mad til de efterladte, så de ikke behøver at tænke over sådanne ting, når de har ret i deres sorg.

Den efterladte har ansvaret for at gøre op afdøde eventuel gæld. Da der er penge nok i den afdødes egen lykkes smed, er den forpligtet til at betale kreditorerne. Er der ingen penge til den afdøde, så ikke arve orlov gæld, men det er meget prisværdigt, hvis familie og venner gør for den afdøde med deres egne midler. Profeten Muhammad, fred og velsignelse være med ham, opfordres kraftigt til at afvikle gæld for de døde.

 

[1] Al-Bukhari og Muslim. Sitert etter Al-Nawawi: De rettvises hager. Oslo: Bokklubben 2008.

[2] Denne bøn er indstillet til efter fjerde takbir ifølge Maliki skolen, hvilket indikerer en anden bøn efter tredje takbir.

[3] I Maliki blive mødt det én gang til højre, i hanbaliskolen enten lige højre eller begge sider, mens Shafi og Hanafi har to taslimer.

[4] Al-Bukhari og Muslim.

[5] Al-Bukhari. Sitert etter Nawawi: De rettvises hager. Oslo: Bokklubben 2008

[6] Abu Dawud. Sitert etter Nawawi: De rettvises hager. Oslo: Bokklubben 2008.

[7] Al-Tirmidhi. Sitert etter samme sted.

[8] Al-Bukhari og Muslim. Sitert etter Nawawi: De rettvises hager. Oslo: Bokklubben 2008.